Tilbage

NemID bliver til MitID

Alle med NemID skal snart have MitID. Du kan bruge MitID til alt det, som du tidligere har brugt NemID til. Overgangen fra NemID til MitID starter den 6. oktober 2021 og fortsætter ind i 2022.

Hvad er MitID?

MitID er næste generation NemID. Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er, når du fx logger ind på din netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til. MitID indfases i løbet af 2021 og 2022, og imens fungerer både NemID og MitID sideløbende. Derfor er det vigtigt, at du beholder dit NemID, også efter du har fået MitID.

Hvordan får jeg MitID?

Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked fra din bank. Beskeden får du enten i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder. Du skal være logget ind på din net-/mobilbank for at kunne se beskeden. Når du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at få MitID. Har du brug for hjælp til at få MitID, så er det din bank, du skal kontakte.

Hvad kan jeg bruge MitID til?

Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx gå på netbank eller læse digital post fra det offentlige. MitID indfases i løbet af 2021 og 2022. Behold derfor NemID nøgleapp eller nøglekort indtil videre. 

Hvornår kommer MitID?

Overgangen til MitID begynder, så snart testperioden er velgennemført og de sidste justeringer er på plads. Efter planen vil overgangen ske over en længere periode, og de første brugere forventes af kunne få MitID fra oktober 2021. Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked fra din bank. Beskeden får du enten i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder. Det betyder, at du skal være logget ind på din net-/mobilbank for at kunne se beskeden. Der er mange, der skal have MitID, og derfor kan der godt gå noget tid, før det bliver din tur – måske bliver det først i 2022.

Sådan ser MitID ud

Der er forskellige måder at bruge MitID på. Man kan bruge MitID app med et swipe eller få sine koder via MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Disse muligheder er gratis at få og bruge.

MitID app

MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med MitID app kan man fx logge på netbank eller læse digital post fra det offentlige.

MitID kodeviser

MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID. Den minder om NemID nøgleviser, som du måske kender.

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan høre med.

MitID chip

Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har behov for en ekstra sikkerhed eller for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kobles til computeren, enten kontaktløst (NFC) eller via USB. Du godkender ved at trykke på en knap på chippen. Chippen kan først tilkøbes efter, at man har taget MitID i brug på anden vis, fx MitID app.

Er MitID sikkert?

MitID er en sikker løsning. Nøglekortet, som i dag kan kopieres og misbruges, hvis det havner i de forkerte hænder, udfases med MitID. Når du bruger MitID, kan du se, hvilken handling du er ved at foretage – fx hvilket beløb du er ved at overføre mv. Hvis du bruger MitID app, kan du også se informationerne i appen.

Med MitID styrker vi sikkerheden, så det bliver sværere at udnytte andres digitale identitet. Fx får du altid besked via MitID appen, SMS eller e-mail, hvis MitID appen aktiveres på en ny enhed. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver anvendt.

Hvor kan jeg få hjælp til MitID?

Der er altid hjælp at hente, uanset om det er i forbindelse med at få MitID eller efterfølgende.

For at få hjælp til at få MitID skal du som hovedregel henvende dig til din bank. Når MitID er taget i brug kan du få hjælp i din bank eller hos Det Samlede Supporttilbud. Supporten træffes på support@MitID.dk eller på telefon 33 98 00 10. Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.