Hvad er rigtigt, og hvad er forkert?
Som udgangspunkt er der ikke noget rigtigt eller forkert i sex og seksualitet, men der er nogle lovgivninger, der skal overholdes. Det er derfor vigtigt, at børn og unge bliver klædt på til at håndtere de udfordringer og spørgsmål, der melder sig, når tankerne og samtalerne lander på sex og seksualitet.
I Danmark er det ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år. Hvis man gør det alligevel, kan man straffes med fængsel for det, og straffen kan gøres længere, hvis personen er under 12 år.
Loven siger ikke noget om, hvornår man må begynde at gå i seng med hinanden, men den er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og udnyttelse fra personer, der er ældre end dem selv.
På denne side vil du finde oplysninger om forskellige emner indenfor sex og seksualitet, der vil være gode at tale med dine elever om i undervisningen. Du kan også henvise eleverne til at gå ind på Sex og Samfunds to platforme for rådgivning og viden om emnerne:
- Sexlinien henvender sig primært til de 15 til 25-årige. Her kan du få rådgivning både telefonisk og gennem chat fra de frivillige. Læs mere om Sexlinien
- Privatsnak henvender sig primært til de 10 til 15-årige. Her kan du få rådgivning i chatten eller telefonisk. Læs mere om Privatsnak
Red Barnet har oprettet en anmeldelsestjeneste, hvis du har en bekymring for seksuelt overgrebsmateriale med børn. Det kan fx være:
- et link til en hjemmeside
- fildelingsmappe
- chat
Det er forbudt aktivt at søge efter overgrebsmateriale med børn. Du finder anmeldelsestjenesten på Red Barnet.
Hvad kan seksualundervisning hjælpe med?
Seksualundervisning kombinerer læring, sundhed og trivsel og sætter fokus på, hvordan børn og unge kan deltage aktivt i at skabe gode rammer for sundhed og trivsel for sig selv og i fællesskab med andre. Det har derfor en vigtig rolle i forhold til den generelle trivsel i klassen. Det er vigtigt, at undervisningen er med til at lære eleverne om den positive betydning af at blive anerkendt, som den man er – uanset køn, krop, etnicitet, seksualitet med videre.
Undervisningen er med til at ruste børn og unge til at forholde sig kritisk til normer og idealer for køn, krop og seksualitet, men også til at træffe gode valg om deres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder.
Undervisningsmateriale og tilbud
Sex og Samfund har gratis undervisningsmateriale, som du kan bruge i din undervisning.
På Sex og Samfunds hjemmeside kan du finde information om tilbud i forhold til oplæg og ung-til-yngre undervisere. Her kan du også tilmelde din klasse/skole til den årlige temauge ’Uge sex’, hvor der hvert år sættes fokus på et emne, der er relevant i forhold til seksualundervisningen.
Skal du undervise i prævention er Sex og Samfund også behjælpelige – de har nemlig samlet en ’præventionskasse’, som indeholder prøver på forskellige præventionsmetoder.
Præventionskassen kan bestilles på Sex og Samfunds hjemmeside.
Kan man føle sig som et andet køn?
Vi bliver alle tildelt et køn ved fødslen (endda også før fødslen) baseret på biologiske grunde, fx de mandelige og kvindelige kønsorganer og kønskromosomer. Biologisk er der derfor kun to køn – dreng og pige. Det er også ud fra de to køn, vi beskriver os selv helt fra barndommen af. De to køn tillægges en masse forskellige egenskaber, og ofte opfattes disse som enten ’kvindelige’ eller ’mandelige’. Et eksempel på det kan være vores påklædning, hvor det ’normale’ er, at piger både kan gå i kjole og bukser, mens drenge kun kan gå i bukser.
Mange har erkendt, at forestillinger om særlige ’kvindelige’ og ’mandlige’ egenskaber er en gammeldags og snæver måde at se piger og drenge på. Man kan jo ikke vide, hvordan en person er eller føler sig på grundlag af kønnet. Der findes mange forskellige måder at udtrykke og leve med sit køn på. Nogen har det bedre med sig selv, hvis de tager det modsatte køns tøj på. Andre vil ikke have sex med det modsatte køn. Og helt andre kan føle sig meget fremmede i deres egen krop og har lyst til at skifte køn.
Det er vigtigt, at du, som lærer, anerkender din elev, hvis han/hun kommer til dig og fortæller, at han/hun føler sig forkert eller fanget i den krop, som de har. Derudover er det også vigtigt at italesætte, at det er helt okay overfor eleverne i almindelighed, og at der ikke er en bestemt måde at leve på.
Du kan læse mere om køn og de forskellige ord for køn hos Sexlinien.
Kontakt SSP og Forebyggelse
6100 Haderslev
Åbningstider | Telefontid | Fremmøde |
Mandag | 8 - 16 | Efter aftale |
Tirsdag | 8 - 16 | Efter aftale |
Onsdag | 8 - 16 | Efter aftale |
Torsdag | 8 - 16 | 14 - 16 |
Fredag | 8 - 14 | Efter aftale |
Åbningstider | |
Telefontid | |
Mandag | 8 - 16 |
Tirsdag | 8 - 16 |
Onsdag | 8 - 16 |
Torsdag | 8 - 16 |
Fredag | 8 - 14 |
Fremmøde | |
Mandag | Efter aftale |
Tirsdag | Efter aftale |
Onsdag | Efter aftale |
Torsdag | 14 - 16 |
Fredag | Efter aftale |