Endelig vedtagelse af lokalplan 14-3 Boligområde ved Storegade og Oksevejen, Sommersted
Haderslev kommunalbestyrelse har den 25.02.2025 vedtaget lokalplan 14-3 Boligområde ved Storegade og Oksevejen, Sommersted. Klagefrist på afgørelsen er den 1. maj 2025. Lokalplanområdet er beliggende ved Storegade og Oksevejen i Sommersted, og består af matr. 136b, Sommersted Ejerlav, Sommersted. Arealet udgør ca. 1,4 ha og området overgår fra landzone til byzone med planens ved¬tagelse.
)
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af et ønske fra grundejeren om at kunne udstykke området til boligbebyggelse i form af både tæt-lav og åben-lav bebyggelse.
Det er lokalplanens formål at tilvejebringe plangrundlaget for etablering af et boligområde med tæt-lav boligbebyggelse i form af dobbelthuse og for fritliggende parcelhuse, med dertilhørende veje, stier og fællesarealer.
Lokalplanen skal være med til at sikre at den nye bebyggelse indpasses i landsbymiljøet og gives en placering, udformning og et materialevalg, som kan medvirke til at opretholde karakteren af det eksisterende landsbymiljø.
Lokalplanen skal sikre at området tilsluttes de eksisterende veje og at der etableres vejadgang til området via Storegade.
Det er også lokalplanens formål at sikre at den bevaringsværdige beplantning bevares og at området tilføres et grønt præg med rekreative fællesarealer.
Se vedtaget lokalplan på Plan- og Landdistriktsstyrelsens hjemmeside for plandata:
Plandata.dk | Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Klagevejledning
Hvis du vil klage
Hvis du vil klage over retlige forhold i forbindelse med denne afgørelse truffet af Haderslev Kommune, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, kan du klage til Planklagenævnet via Klageportalen, som kan tilgås via dette link https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/. Du skal bruge MitID for at logge på.
Planklagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om Klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af Klageportalen (se afsnittet om ”Fritagelse fra at bruge Klageportalen” nedenfor).
Klagen sendes via Klageportalen til Haderslev Kommune.
På hjemmesiden af Nævnenes hus om planklagenævnet via dette link: https://naevneneshus.dk/planklagenaevnet/vejledning/ finder du også en klagevejledning.
Klagefrist og gebyr
En klage skal være indgivet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. I tilfælde, hvor en afgørelse træffes indirekte og således ikke meddeles og offentliggøres, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen. Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen. Når du klager, skal du betale et gebyr på 900 kr. (for privatpersoner) eller 1800 kr. (for virksomheder og organisationer). Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen.
Hvad kan der klages over
Der kan kun klages over retlige forhold, jf. planlovens § 58 stk. 1 nr. 3, som bl.a. kan være:
· om planen er tilvejebragt i overensstemmelse med planlovens procedureregler om borgerinddragelse mv.
· om der er uoverensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan
· om planloven, kommuneplanen og lokalplanen er fortolket korrekt
· om et byggeprojekt er lokalplanpligtigt
· om en dispensation fra en lokalplan er lovlig
· om miljørapport og den sammenfattende redegørelse er i overensstemmelse med miljøvurderingsloven og planen
· om almindelige forvaltningsretlige regler vedrørende habilitet, partshøring, ligebehandling m.m. er fulgt.
Det betyder, at hvis retsregler og retsprincipper er fulgt, har Planklagenævnet ikke mulighed for at behandle klager over indholdsmæssige spørgsmål og vil ikke kunne tage stilling til, om afgørelsen er hensigtsmæssig eller rimelig.
Fritagelse fra at bruge Klageportalen
Hvis du ønsker at blive fritaget fra at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til kommunen senest samtidig med klagen. Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt anmodningen imødekommes.
Se betingelser for at blive fritaget på hjemmesiden af Nævnenes hus om planklagenævnet via dette link: https://naevneneshus.dk/-fritagelse-fra-klageportalen
Hvis du er omfattet af et af de særlige forhold og trods vejledning ikke har mulighed for at bruge Klageportalen, kan du eller din eventuelle repræsentant sende en anmodning om fritagelse for brug af Klageportalen til Planklagenævnet via mail på plan@naevneneshus.dk. Anmodningen om fritagelse for brug af Klageportalen skal begrundes. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post, bedes dette oplyst i anmodningen. Du skal være opmærksom på, hvis du sender følsomme oplysninger, skal det ske via en sikker kanal såsom Digital Post, sikker mail eller lign. Får du afslag på fritagelse, får du eller din eventuelle repræsentant en passende frist til at indsende klagen via Klageportalen.
Når du eller din eventuelle repræsentant ansøger om fritagelse for brug af Klageportalen, er det vigtigt, at du/I giver Haderslev Kommune besked om det. Så ved Haderslev Kommune nemlig, at der er en klage på vej. Haderslev Kommune kan orienteres via mail, telefon eller ved at sende et brev. Kontaktoplysninger: Haderslev Kommune, Teknik og Miljø, Plan, Christian X’s Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev Telefon: 74 34 34 34 Mail: plan@haderslev.dk
Domstolsprøvelse
Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt, jf. planlovens § 62, stk. 1.
Er afgørelsen offentliggjort, regnes søgsmålsfristen fra offentliggørelsen.
Uanset om der anlægges retssag, er du forpligtet til at rette dig efter denne afgørelse, indtil domstolen måtte bestemme noget andet.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til høringsportalen, kan du kontakte Haderslev Kommune på 74 34 34 34 eller sende en mail til plan@haderslev.dk
Afgørelse
- 03. apr. 2025 - 01. maj 2025
- 12:00 -12:00