Gå til hovedindhold

Huslejenævnet

Du kan få hjælp af huslejenævnet, hvis du bor til leje i en privatejet ejendom i Haderslev Kommune og er blevet uenig med eller oplever problemer med din udlejer.

Indhold

    Ofte stillede spørgsmål

    Hvis du bor til leje hos en privat udlejer og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få huslejenævnet til at afgøre om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med lejelovens og boligforholdslovens bestemmelser.

    Hvis du vil indbringe en sag, skal du henvende dig til huslejenævnet. Bor du til leje i en almen bolig, skal du henvende dig til det lokale Beboerklagenævn. 

    Huslejenævnet kan behandle sager, som vedrører: 

    • Lejens størrelse, herunder reguleringen af lejen
    • Vand- og varmeregnskaber
    • Parternes pligt til renholdelse og fornyelse under lejeforholdet
    • Lejerens pligt til istandsættelse ved fraflytning - fx uenighed om størrelsen af beløbet til istandsættelse
    • Tilbagebetaling af depositum efter lejerens fraflytning
    • Lejeforhøjelse
    • Størrelsen af lejerens depositum og forudbetalt leje under lejeforholdet
    • Regnskaber for konti til ind- og udvendig vedligeholdelse
    • Spørgsmål om udlejerens ret til adgang til det lejede
    • Tvister om lejers installations- og råderet
    • Udlejerens ret til at disponere over lejerens arealer til brug for tagetagelejemål
    • Urimelige vilkår for lejemål af værelser, herunder udlejerens opsigelse
    • Manglende overholdelse af husordenen. Sager om husorden kan dog kun indbringes af udlejer
    • Mangler ved lejeforholdets begyndelse
    • Forhåndsgodkendelse af lejen

    Huslejenævnet behandler ikke sager, som vedrører:

    • Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål
    • Lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
    • Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
    • Mægling af forlig og ekspedition af pengebeløb mellem parterne
    • Almindelig rådgivning og vejledning om lejens størrelse, herunder forældrekøb
    • Sommerhuse, kolonihavehuse og andre fritidsboliger, som er udlejet til ferie- og fritidsmæssige formål.

    Sager, som huslejenævnet ikke kan behandle, skal du i stedet indbringe for boligretten.

    Når du indbringer en sag for huslejenævnet, skal du gøre det skriftligt og med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Din henvendelse skal være på dansk.

    Du skal vedlægge:

    • Din lejekontrakt
    • Anden relevant korrespondance i sagen
    • Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten
    • Dit telefonnummer
    • Dokumentation for indbetaling af gebyr

    Din klage skal sendes til huslejenævnets sekretariat, som ligger i Aarhus. Send din klage til huslejenævnets sekretariat eller send klagen til:

    Haderslev Kommunes Huslejenævn
    Aarhus Kommune
    Kultur og Borgerservice
    Dokk1, Hack Kampmans Plads 2
    8000 Aarhus C

    Du skal betale et gebyr på 357 kroner (2024) for at få en sag behandlet af huslejenævnet.

    Du skal indbetale beløbet her:

    • Registreringsnummer: 2211
    • Kontonummer: 3485942350

    Husk at skrive dit navn på indbetalingen.

    Du får ikke refunderet gebyret, selv om du får helt eller delvist medhold i sagen.

    Udlejer skal betale et gebyr på 6.827 kroner (2024) til Huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i sagen.  

    Vi regulerer gebyrerne den 1. januar hvert år.

    Både du og din udlejer har mulighed for at indbringe huslejenævnets afgørelse for boligretten. Indbringelsen for boligretten sker ved, at du eller din udlejer lægger sag an ved boligretten mod den anden part. Huslejenævnets afgørelse skal vedlægges, og der skal betales retsafgift, medmindre I har opnået fri proces. Nærmere vejledning om, hvordan det foregår, kan du få i Retten i Sønderborg.

    Fristen for at indbringe en afgørelse for boligretten er 4 uger efter, at vi har meddelt dig vores afgørelse.

    Huslejenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden er jurist og beskikkes af Indenrigs- og boligministeriet efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. De to medlemmer skal være bekendt med huslejeforhold og udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra henholdsvis større grundejerforeninger og lejerforeninger i kommunen.

    Huslejenævnet for Haderslev Kommune er sammensat således:

    • Formand: Michael Bech
    • Suppleant: Hans Henrik Edlund
    • Lejerrepræsentant: Heidi Kjær Nielsen
    • Suppleant: Jan Leth
    • Udlejerrepræsentant: Gunnar Asmussen
    • Suppleant: Knud Rasmussen

    Normtal for 2024

    I ejendomme, hvor der ikke er dokumenterede udgifter til administration og vicevært, godkender huslejenævnet følgende normtal for 2024:

    • Vicevært: 2.650 kr. pr. lejemål
    • Administration: 3.750 kr. pr. lejemål
    • Egenfinansieringsprocenten: 7%

    Normtal for 2025

    I ejendomme, hvor der ikke er dokumenterede udgifter til administration og vicevært, godkender huslejenævnet følgende normtal for 2025:

    • Vicevært: 2.725 kr. pr. lejemål
    • Administration: 3.850 kr. pr. lejemål
    • Egenfinansieringsprocenten: 8%

    Huslejenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer og optræder ikke på den ene parts side.

    Du kan i stedet søge råd og vejledning hos:

    Forhåndsgodkendelse af husleje

    Hvis du har en ejerbolig eller en andelsbolig, kan du bede huslejenævnet om forhåndsgodkendelse af den leje, som du lovligt vil kunne opkræve for den pågældende bolig.

    Her kan du hente ansøgningsskema vedrørende forhåndsgodkendelse af leje.

    Du må ikke have andre udlejede boliger på ansøgningstidspunktet. 

    Du skal pr. 1. januar 2024 betale et gebyr på 596 kroner.

    Send sikker post til huslejenævnet (virksomhed)

     

    Forhåndsgodkendelse af gennemgribende forbedring af lejemålet

    Før du gennemgribende forbedrer et lejemål med henblik på at hæve huslejen, skal huslejenævnet ved besigtigelse konstatere, at lejemålet har en stand, som muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.

    Huslejenævnet skal gennemføre besigtigelsen inden for 4 uger fra, at vi har modtaget anmodning og dokumentation for gebyr. Det koster kr. 4.552 (2024) at indbringe en sag for nævnet (pr. lejemål). Beløbet er fastsat i boligforholdslovens § 82, stk. 1 og reguleres hvert år pr. 1. januar.

    Beløbet skal indbetales på konto nr. 2211 3485 942 350. Du skal huske at vedlægge dokumentation for indbetalingen, når du sender anmodning om besigtigelse.

    Huslejenævnet skal fremsende sin afgørelse senest 2 uger efter besigtigelsen. Afgørelsen har gyldighed i 3 år.

    Send en mail til huslejenævnet via Digital Post, hvis du ønsker at få besigtiget et lejemål. I mailen skal du skrive adressen på lejemålet.

    Læs mere om

    Boligretten
    Lejeloven
    Lov om boligforhold
    Danmarks Domstole

    89 40 22 70

    Telefontid

    Mandag 12:00 14:00
    Tirsdag 12:00 14:00
    Onsdag 12:00 14:00
    Torsdag 12:00 14:00
    Fredag 12:00 14:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C