Ofte stillede spørgsmål
Hvad kan jeg bruge huslejenævnet til?
Hvis du bor til leje hos en privat udlejer og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få huslejenævnet til at afgøre om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med lejelovens og boligforholdslovens bestemmelser.
Hvis du vil indbringe en sag, skal du henvende dig til huslejenævnet. Bor du til leje i en almen bolig, skal du henvende dig til det lokale Beboerklagenævn.
Hvilke sager behandler huslejenævnet?
Huslejenævnet kan behandle sager, som vedrører:
- Lejens størrelse, herunder reguleringen af lejen
- Vand- og varmeregnskaber
- Parternes pligt til renholdelse og fornyelse under lejeforholdet
- Lejerens pligt til istandsættelse ved fraflytning - fx uenighed om størrelsen af beløbet til istandsættelse
- Tilbagebetaling af depositum efter lejerens fraflytning
- Lejeforhøjelse
- Størrelsen af lejerens depositum og forudbetalt leje under lejeforholdet
- Regnskaber for konti til ind- og udvendig vedligeholdelse
- Spørgsmål om udlejerens ret til adgang til det lejede
- Tvister om lejers installations- og råderet
- Udlejerens ret til at disponere over lejerens arealer til brug for tagetagelejemål
- Urimelige vilkår for lejemål af værelser, herunder udlejerens opsigelse
- Manglende overholdelse af husordenen. Sager om husorden kan dog kun indbringes af udlejer
- Mangler ved lejeforholdets begyndelse
- Forhåndsgodkendelse af lejen
Hvilke sager behandler huslejenævnet ikke?
Huslejenævnet behandler ikke sager, som vedrører:
- Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål
- Lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
- Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
- Mægling af forlig og ekspedition af pengebeløb mellem parterne
- Almindelig rådgivning og vejledning om lejens størrelse, herunder forældrekøb
- Sommerhuse, kolonihavehuse og andre fritidsboliger, som er udlejet til ferie- og fritidsmæssige formål.
Sager, som huslejenævnet ikke kan behandle, skal du i stedet indbringe for boligretten.
Hvordan indbringer jeg en sag for huslejenævnet?
Når du indbringer en sag for huslejenævnet, skal du gøre det skriftligt og med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Din henvendelse skal være på dansk.
Du skal vedlægge:
- Din lejekontrakt
- Anden relevant korrespondance i sagen
- Fuldmagt fra øvrige lejere, hvis flere er registreret på lejekontrakten
- Dit telefonnummer
- Dokumentation for indbetaling af gebyr
Hvor skal min klage sendes hen?
Din klage skal sendes til huslejenævnets sekretariat, som ligger i Aarhus. Send din klage til huslejenævnets sekretariat eller send klagen til:
Haderslev Kommunes Huslejenævn
Aarhus Kommune
Kultur og Borgerservice
Dokk1, Hack Kampmans Plads 2
8000 Aarhus C
Hvad koster det at få behandlet min sag?
Du skal betale et gebyr på 345 kroner (2023) for at få en sag behandlet af huslejenævnet.
Du skal indbetale beløbet her:
- Registreringsnummer: 2211
- Kontonummer: 3485942350
Husk at skrive dit navn på indbetalingen.
Du får ikke refunderet gebyret, selv om du får helt eller delvist medhold i sagen.
Udlejer skal betale et gebyr på 6.597 kroner (2023) til Huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i sagen.
Vi regulerer gebyrerne den 1. januar hvert år.
Hvordan klager jeg over en afgørelse, som huslejenævnet har truffet?
Både du og din udlejer har mulighed for at indbringe huslejenævnets afgørelse for boligretten. Indbringelsen for boligretten sker ved, at du eller din udlejer lægger sag an ved boligretten mod den anden part. Huslejenævnets afgørelse skal vedlægges, og der skal betales retsafgift, medmindre I har opnået fri proces. Nærmere vejledning om, hvordan det foregår, kan du få i Retten i Sønderborg.
Fristen for at indbringe en afgørelse for boligretten er 4 uger efter, at vi har meddelt dig vores afgørelse.
Hvordan er huslejenævnet sammensat?
Huslejenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden er jurist og beskikkes af Indenrigs- og boligministeriet efter indstilling fra byrådet. De to medlemmer skal være bekendt med huslejeforhold og udpeges af byrådet efter indstilling fra henholdsvis større grundejerforeninger og lejerforeninger i kommunen.
Huslejenævnet for Haderslev Kommune er sammensat således:
- Formand: Michael Bech
Suppleant: Hans Henrik Edlund - Lejerrepræsentant: Heidi Kjær Nielsen
Suppleant: Jan Leth - Udlejerrepræsentant: Gunnar Asmussen
Suppleant: Knud Rasmussen
Hvad er de aktuelle normtal?
Normtal for 2022
I ejendomme, hvor der ikke er dokumenterede udgifter til administration og vicevært, godkender huslejenævnet følgende normtal i 2022:
- Vicevært: 2.450 kroner pr. lejemål
- Administration: 3.500 kroner pr. lejemål
*) eller såfremt der kan dokumenteres rimelige udgifter.
Vejledende normtal for 2023
Følgende vejledende normtal kan benyttes ved udarbejdelse af driftsbudget for 2023:
- Vicevært: 2.550 kr. pr. lejemål
- Administration: 3.625 kr. pr. lejemål
Hvor kan jeg få råd og vejledning?
Huslejenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer og optræder ikke på den ene parts side.
Du kan i stedet søge råd og vejledning hos:
Forhåndsgodkendelse af husleje (særligt for udlejere)
Forhåndsgodkendelse af husleje
Hvis du har en ejerbolig eller en andelsbolig, kan du bede huslejenævnet om forhåndsgodkendelse af den leje, som du lovligt vil kunne opkræve for den pågældende bolig.
Her kan du hente ansøgningsskema vedrørende forhåndsgodkendelse af leje.
Du må ikke have andre udlejede boliger på ansøgningstidspunktet.
Du skal pr. 1. januar 2023 betale et gebyr på 576 kroner.
Send sikker post til huslejenævnet (virksomhed)
Forhåndsgodkendelse af gennemgribende forbedring af lejemålet
Før du gennemgribende forbedrer et lejemål med henblik på at hæve huslejen, skal huslejenævnet ved besigtigelse konstatere, at lejemålet har en stand, som muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.
Huslejenævnet skal gennemføre besigtigelsen inden for 4 uger fra, at vi har modtaget anmodning og dokumentation for gebyr. Det koster kr. 4.398 (2023) at indbringe en sag for nævnet (pr. lejemål). Beløbet er fastsat i boligforholdslovens § 82, stk. 1 og reguleres hvert år pr. 1. januar.
Beløbet skal indbetales på konto nr. 2211 3485 942 350. Du skal huske at vedlægge dokumentation for indbetalingen, når du sender anmodning om besigtigelse.
Huslejenævnet skal fremsende sin afgørelse senest 2 uger efter besigtigelsen. Afgørelsen har gyldighed i 3 år.
Send en mail til huslejenævnet via Digital Post, hvis du ønsker at få besigtiget et lejemål. I mailen skal du skrive adressen på lejemålet.
Læs mere om
Kontakt huslejenævnets sekretariat
Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C
Åbningstider | Telefontid | |
Mandag | 12 - 14 | |
Tirsdag | 12 - 14 | |
Onsdag | 12 - 14 | |
Torsdag | 12 - 14 | |
Fredag | 12 - 14 |
Åbningstider | |
Telefontid | |
Mandag | 12 - 14 |
Tirsdag | 12 - 14 |
Onsdag | 12 - 14 |
Torsdag | 12 - 14 |
Fredag | 12 - 14 |