Gå til hovedindhold

Kandidater til kommunalvalget

For dig, som gerne vil stille op som kandidat til kommunalvalget den 18. november 2025. Her finder du de vigtigste informationer og tidsfrister, som du skal være opmærksom på, hvis du ønsker at stille op som kandidat.

Indhold

    Spørgsmål og svar

    2. september 

    Kandidatlister, der allerede er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, og som ønsker fritagelse fra krav om 25 stillere, kan indlevere kandidatlister sammen med anmodningen om fritagelse. Listen skal afleveres til Valgsekretariatet på Rådhuset. Listen skal afleveres personligt og vil blive gennemgået ifm. afleveringen.

    16. september

    Den 16. september kl. 12 er det sidste frist for at indlevere kandidatlister med anmodning om fritagelse for stillere.

    Kandidatlister, der ikke kan fritages for kravet om 25 stillere, kan tidligst indleveres fra den 16. september.

    Listen skal afleveres til Valgsekretariatet på Rådhuset - henvend dig i receptionen. Listen skal afleveres personligt og vil blive gennemgået ifm. afleveringen.

    23. september

    Den 23. september kl. 12 er det sidste frist for at meddele kandidatlister, om de er fritaget for kravet om 25 stillere.

    30. september

    Den 30. september kl. 12 er det sidste frist for at indlevere kandidatlister, der ikke kan fritages for kravet om 25 stillere.

    Listen skal afleveres til Valgsekretariatet på Rådhuset. Listen skal afleveres personligt og vil blive gennemgået ifm. afleveringen.

    3. oktober

    Kandidater og stillere skal opfylde valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen og betingelsen vedr. varigheden af forudgående fast bopæl i riget. Hvis betingelserne ikke er opfyldt denne dag, skal de være opfyldt kl. 12 om mandagen 43 dage før valgdagen.

    4. oktober

    Sidste frist for valgbestyrelsens underretning til kandidatlistens repræsentant om evt. mangler ved kandidatlisten.

    Sidste frist for valgbestyrelsens afgørelse om hvilken af flere kandidatlister med samme listebetegnelse der kan anvende den angivne listebetegnelse.

    6. oktober

    Den 6. oktober kl. 12 er det sidste frist for:

    • indlevering af mangler til kandidatlisterne eller indlevering af ny kandidatliste
    • at tilbagekalde kandidatlister
    • at anmelde listeforbund eller valgforbund
    • at tilbagetrække listeforbund eller valgforbund

    Lister skal afleveres til Valgsekretariatet på Rådhuset. Lister skal afleveres personligt og vil blive gennemgået ifm. afleveringen. Kontakt: 20 46 61 68 for yderligere oplysninger.

    Kommunalbestyrelsen bekendtgør de godkendte kandidatlister og forbund på haderslev.dk og ved opslag på brevafstemningsstederne. Indtil dette er sket må kandidatlisterne, herunder oplysninger om de enkelte kandidater og kandidatlisternes opstillingsform, deres anmodning om bogstavbetegnelse og deres anmeldelse af liste og valgforbund, ikke gøres offentligt tilgængelige.

    25. oktober

    Valgplakater må hænges op fra kl. 12.

    6. november

    Sidste frist for at søge om at brevstemme i hjemmet er kl. 18. 

    18. november

    Valgdag. Valgstederne har åbent fra kl. 8.00 til kl. 20.00 pånær valgstedet på Aarø åbner først kl. 9.

    Når stemmerne er talt op sent om aftenen, kender vi sammensætningen af kommunalbestyrelsen i Haderslev Kommune fordelt på kandidatlister/partier.

    19. november

    Når stemmerne er fintalt, kender vi navnene på medlemmerne af kommunalbestyrelsen i Haderslev Kommune for perioden 1. januar 2026 – 31. december 2029.

    25. november

    Sidste frist for at klage over valget.

    26. november

    Valgplakater skal være taget ned senest ved døgnets afslutning.

    Reglerne om ophængning af valgplakater på offentlige veje findes i vejlovens § 84 og § 85 og privatvejslovens §§ 66 a – 66 b for valgplakater på private fællesveje i byer og bymæssige områder.

    Hvad er en valgplakat?

    En valgplakat i vejlovgivningens forstand er en valgagitatorisk meddelelse på en vejrbestandig plade, der ikke er større end 0,8 m2.

    Valgplakaten skal være forsynet med navn, adresse, telefonnummer og e-mail på den person eller det parti, der har iværksat ophængningen.

    Kræver der forudgående tilladelse for at ophænge valgplakater?

    Reglerne betyder, at det ikke kræver en forudgående tilladelse at ophænge valgplakater. Partiet eller kandidaten skal blot overholde de nedenstående regler for ophængningen. Opsætning af valgplakater på private fællesveje på landet kræver dog altid tilladelse fra vejejer.

    Hvornår må valgplakater ophænges?

    Valgplakater må ophænges i forbindelse med folketingsvalg, kommunal- og regionalvalg, valg til Europaparlamentet, folkeafstemninger og andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag.
    Valgplakater må ophænges i perioden fra kl 12.00 den fjerde lørdag inden valgdagen indtil 8 dage efter valget.
    Ved folketingsvalg må valgplakaterne tidligst hænges op, når valget er udskrevet.

    Valgplakater, der ikke er nedtaget fra onsdag den 26. november 2025, vil blive nedtaget af Haderslev Kommune på partiernes regning.

    Hvor må valgplakater ophænges?

    Valgplakater på statsveje og kommuneveje må ophænges på vejbelysningsmaster, vejtræer, hegn, elforsyningsmaster og på indretninger fæstnet i jorden, der har til formål at fremvise valgplakater.

    Valgplakater på private fællesveje i byer og bymæssige områder må alene ophænges på master til vejbelysningen og master til brug for elforsyningen.

    Hvor må valgplakater ikke ophænges?

    • på eller over motorveje, motortrafikveje og disse vejes rampeanlæg,
    • i midterrabatter, rundkørsler, midterøer og lign. på strækninger, hvor den tilladte hastighed er over 60 km/t.,
    • i midterrabatter, rundkørsler, midterøer og lign. på strækninger, hvor den tilladte hastighed midlertidigt er nedsat
      til 60 km/t. eller derunder,
    • på samme indretning som autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende
      vejudstyr,
    • på højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe og lignende,
    • nærmere end 0,5 meter fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af valgplakaten,
    • lavere end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten,
    • højere end 1,5 m under laveste strømførende ledning målt fra øverste kant af valgplakaten,
    • på en sådan måde, at valgplakaten kan medføre skader på eller ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning,
      hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed.

    Endvidere fremgår det af vejlovens § 84, stk. 3 og privatvejslovens § 66 a, stk. 4, at valgplakaterne ikke må ophænges på en sådan måde, at de dækker for den autoriserede afmærkning, forstyrrer oversigtsforholdene på vejen eller i øvrigt er til fare for trafiksikkerheden.

    Hvornår skal valgplakater nedtages?

    Valgplakater, som er ophængt i strid med reglerne, skal nedtages inden for 24 timer, efter at vejmyndigheden har udstedt påbud om nedtagning.

    Vejmyndigheden kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for 24 timer, efter at vejmyndigheden har meddelt påbud om nedtagning eller er ophængt uden for det tilladte tidsrum.

    Vejmyndigheden kan også nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med reglerne i vejlovens § 84, stk. 2-4, og privatvejslovens § 66 a, stk. 3-5, og som ikke indeholder de krævede kontaktoplysninger på den fysiske eller juridiske person, som har iværksat ophængningen af valgplakaten.

    Valgplakater, som udgør en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden, kan nedtages straks af vejmyndigheden eller politiet. Valgplakater, der er ophængt i strid med reglerne i vejlovens § 84, stk. 4, eller privatvejslovens § 66 a, stk. 3, vil som udgangspunkt udgøre en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.

    Vejmyndigheden skal herefter tage kontakt til ophængeren om at afhente den nedtagne valgplakat. Valgplakater, der ikke er afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan herefter destrueres.

    Vejmyndighedens og politiets udgifter til nedtagning, opbevaring og reparation af beskadigede master, træer m.m. betales som udgangspunkt af ophængeren.

    Vejmyndighedens afgørelser og dispositioner vedrørende valgplakater kan ikke påklages til højere administrativ myndighed.

    Valgbar til kommunalbestyrelsen i Haderslev Kommune er alle, der har valgret til kommunalbestyrelsen, og som senest mandag den 6. oktober 2025 opfylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelserne.

    Der skal vælges 31 medlemmer til kommunalbestyrelsen i Haderslev Kommune

    Kandidatlisten består af en formular, der rekvireres og indleveres i Valgsekretariatet, Christian X’s Vej 39, 6100 Haderslev.  

    Kandidatlisten skal være forsynet med underskrift af mindst 25 stillere. Stillerne skal være vælgere i kommunen. Bemærk, at ingen kan være stiller for mere end én kandidatliste eller for en liste, hvorpå den pågældende selv er opført som kandidat.

    Særligt for nuværende partier i kommunalbestyrelsen, som ønsker fritagelse for stillerkravet

    Kandidatlister, der opnåede repræsentation ved sidste valg, og stadig 9 uger før valgdagen (16. september 2025) er repræsenteret i kommunalbestyrelsen i Haderslev, kan ansøge valgbestyrelsen om fritagelse for kravet om underskrifter fra mindst 25 stillere.

    Det betyder, at nuværende partier i kommunalbestyrelsen i Haderslev kan søge om fritagelse fra stillerkravet ved indgivelse af kandidatliste i perioden 2. september til 16. september kl. 12.00.

    Valgbestyrelsen vil senest den 23. september 2025 kl. 12.00 meddele, om der kan gives fritagelse fra stillerkravet.

    Hvis en kandidatliste ikke modtager fritagelse, kan der fra den 23. september 2025 til den 30. september 2025 kl. 12.00 fremsendes en ny kandidatliste inklusiv underskrifter fra stillere.

    En kandidatliste der ikke er fritaget for stillerkravet kan tidligst indleveres tirsdag den 16. september 2025 og skal være indleveret senest kl. 12.00 tirsdag den 30. september 2025.

    Opstilling til kommunale og regionale valg

    Hvis du ønsker at få indflydelse på forholdene i kommunen eller regionen, kan du stille op

    Du skal være valgbar for at stille op til kommunale eller regionale valg (kommunalbestyrelsesvalget eller regionsrådsvalget). Det betyder, at du skal opfylde nogle grundlæggende betingelser for at stille op og blive valgt ind i regionsrådet eller kommunalbestyrelsen. Man er automatisk valgbar, når man har valgret, det vil sige, hvis man:

    • er fyldt 18 år
    • har fast bopæl i opstillingskommunen/regionen og
    • enten er dansk statsborger, statsborger i et andet EU-land, Island, Norge eller Storbritannien eller uden afbrydelse har boet mindst 4 år i Danmark, Grønland eller på Færøerne.

    Personer, der er umyndige, har også ret til at stemme til kommunale og regionale valg.

    Følgende personer har dog ikke valgret og kan derfor ikke stille op til kommunale og regionale valg:
    • udlændinge, der er på tålt ophold
    • udlændinge, der er udvist ved endelig dom (efter udlændingelovens §§ 22-24 eller 25 c)
    • udlændinge, der er udvist ved endelig afgørelse (efter udlændingelovens §§ 25-25 b)
    • udlændinge, der opholder sig i Danmark for at afsone straf mv. idømt af en international straffedomstol.
    For at blive valgt

    For at blive valgt til kommunalbestyrelsen/regionsrådet må du ikke have fået en straf, der medfører tab af valgbarhed. Der er fastsat objektive kriterier for, hvornår man ikke er valgbar til kommunalbestyrelser eller regionråd på grund af straf. Udgangspunktet er, at man mister sin valgbarhed, hvis man idømmes frihedsstraf, eller hvis man ubetinget frakendes førerretten til bil.

    Du mister dog ikke din valgbarhed, hvis der:

    • er gået mindst 3 år, efter at straffen er udstået, ophævet eller bortfaldet.

    Hvis du ønsker at opstille til valget, skal du først beslutte, om du vil:

    • opstille alene
    • opstille for et parti, der er repræsenteret i Folketinget
    • opstille for en lokal borgerliste.

    Alle, der opstiller til kommunale og regionale valg, opstiller på kandidatlister. Uanset hvordan du ønsker at stille op, skal du derfor udfylde en formular (kandidatliste) med en række oplysninger, som skal indleveres til formanden for valgbestyrelsen i den kommune eller region, du ønsker at stille op i. Kandidatlisten skal blandt andet have et navn (listebetegnelse).

    Du kan få udleveret formularen til kandidatlisten af kommunen eller regionen alt efter, om du ønsker at stille op til det kommunale eller regionale valg. Du får samtidig udleveret en vejledning til, hvordan du udfylder formularen.

    For at få godkendt din kandidatliste skal den anbefales af et vist antal vælgere (stillere) i den kommune eller region, hvor du vil opstille. Stillerne skriver her under på, at de ønsker, at kandidatlisten stiller op.

    En kandidatliste kan anmode om at blive fritaget for kravet om at indsamle stillerunderskrifter. Det kan den, hvis kandidatlisten blev valgt ved sidste kommunale eller regionale valg og fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen eller regionsrådet 9 uger før valgdagen. Anmodningen skal indgives til valgbestyrelsen i kommunen henholdsvis regionen.

    Så mange underskrifter skal en kandidatliste have

    Kommunalvalg: Til kommunalvalg skal kandidatlisten skal have mindst 25 underskrifter for at kunne stille op. I Aarhus, Odense og Aalborg Kommune er mindsteantallet dog 50. I Københavns Kommune er mindsteantallet 150.

    Regionalvalg: Til regionalvalg skal kandidatlisten have:

    • mindst 100 underskrifter for at stille op i Region Nordjylland
    • mindst 175 underskrifter for at stille op i Region Syddanmark
    • mindst 200 underskrifter for at stille op i Region Midtjylland
    • mindst 400 underskrifter for at stille op i Region Østdanmark.

    Underskrifterne skal indsamles i et hæfte, som du kan få hos kommunen eller regionen. Hæftet med underskrifter skal indleveres sammen med kandidatlisten.

    Det er en god idé at indsamle lidt flere underskrifter fra stillere end det antal, der som minimum kræves for at stille op. Nogle af stillerne kan siden have skrevet under på andre lister, være flyttet eller være afgået ved døden, og så tæller de ikke med i kandidatlisteanmeldelsen.

    Hvis du har spørgsmål, kan du rette henvendelse til kommunen eller regionen, hvor din liste vil stille op.

    Kandidatlisten skal indeholde: 

    • fulde navne på de kandidater, der stiller op for listen. Der skal mindst være 1 kandidat på listen. Der må højst være 4 kandidater mere på listen end det antal medlemmer, der skal vælges til kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Kommunen eller regionen kan oplyse om antallet.
    • oplysninger om kandidaternes personnummer, statsborgerskab, stilling og bopæl. Det kan være, at du eller flere af kandidaterne gerne vil have skrevet jeres navne på en særlig måde på stemmesedlen, fx hvis du gerne vil bruge det navn, du havde, før du blev gift, eller et mellemnavn. Så skal du skrive navnet i formularen, sådan som du ønsker, det skal stå på stemmesedlen.
    • underskrifter fra alle kandidater skal fremgå af formularen/listen.

    Kandidatlisten og hæftet med stillernes underskrifter skal indleveres til kommunen eller regionen senest 7 uger inden valgdagen (inden kl. 12). Du kan tidligst indlevere kandidatlisten 9 uger før valgdagen. Ved valget i 2025 er det tidligst den 16. september og senest den 30. september. 

    Kandidatlister, der ikke skal indsamle stillerunderskrifter, skal indlevere kandidatlisten senest 9 uger før valgdagen (inden kl. 12) og tidligst 11 uger før valgdagen. Ved valget i 2025 er det tidligst den 2. september og senest den 16. september. 

    Valgbestyrelsen skal godkende kandidatlisten

    Kommunen offentliggør snarest muligt, efter at fristen for at indlevere kandidatlisten er udløbet, en liste over alle godkendte kandidatlister og de opstillede kandidater. Ved valget i 2025 er det mandag den 6. oktober eller tirsdag den 7. oktober. 

    Inden da skal valgbestyrelsen i kommunen eller regionen skal godkende kandidatlisten og give den en bogstavbetegnelse, som vil stå på stemmesedlen ud for navnet på kandidatlisten.

    Kandidatlisten kan godt ønske at få en bestemt bogstavbetegnelse, men det er valgbestyrelsen, der i sidste ende beslutter, hvilket bogstav listen skal have. Det gælder dog ikke for lister, der stiller op for et af de partier, der kan opstille til folketingsvalg. De partier har nogle faste bogstaver til folketingsvalg, som de også kan bruge, når de stiller op til kommunale og regionale valg. Ingen lokallister kan bruge disse bogstaver.

    Her kan du se en oversigt over valgresultaterne, stemmeprocenter og antal afgivne stemmer i de enkelte valgkredse for kommunal-, amtsråds-, regional-, folketings-, Europa-Parlamentsvalg samt folkeafstemninger fra 1999 og frem.

    27.06.2025 11:37 - Indhold hentet fra Borger.dk
    Skrevet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet