Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Har dit barn brug for særlig hensyntagen og støtte i sin skoledag? Så har du mulighed for at få dit barn visiteret til et mere specialiseret skoletilbud, hvor det kan udvikle sig og trives.
Specialiserede skoletilbud
I Haderslev Kommune arbejder vi ambitiøst og målrettet for at give alle børn og unge en opvækst, der sikrer læring og danner grundlag for uddannelse og udvikling af hele, livsduelige mennesker med evnen til at sætte mål for sig selv. (Inklusionsstrategien: Inkluderende og forpligtende fællesskaber)
Alle børn og unge er forskellige, og det er deres behov og forudsætninger for at trives og lære også.
Specialpædagogisk bistand eller specialundervisning gives til børn og unge, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen og støtte. Børn og unge, som i dele af deres skoleliv har brug for en særligt tilrettelagt skoledag, vil i Haderslev blive visiteret til et mere specialiseret skoletilbud.
I Haderslev Kommune kan et specialiseret skolebud være en specialklasse eller på en specialskole.
Et skoletilbud i en specialklasse eller en specialskole vil ofte være et midlertidigt tilbud, og der vil en gang årligt blive afholdt re-visitationsmøde, et opfølgningsmøde, hvor der tages stilling til, om skoletilbuddet i specialklasse eller på en specialskole er det rigtige tilbud for at sikre barnets, den unges trivsel, læring og udvikling.
Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Beslutning om specialundervisning foretages af skolelederen på baggrund af en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) af eleven og i samråd med eleven og forældrene.
Hvis skolen ikke har de nødvendige specialpædagogiske kompetencer, skal kommunen i samråd med forældrenes ønsker finde en anden skole med et relevant undervisningstilbud.
Det er skolelederen, der indstiller eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering, eventuelt efter forslag fra en lærer eller ønske fra forældre og elev. Det er skolelederen, der beslutter, om elever kan få specialundervisning på skolen. Det kan være som støtte i den almindelige klasse i mindst 9 ugentlige timer eller i en specialklasse.
Når det skal besluttes, om en elev skal have specialundervisning, sker det efter en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) af eleven, i samråd med eleven og forældrene. Skolens leder skal indstille eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis man mener, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand. Forældrene og eleven kan også selv bede om en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis de synes, at der er behov for det.
Hvis eleven skal have specialundervisning på en anden skole end distriktsskolen, skal kommunalbestyrelsen henvise eleven.
En pædagogisk-psykologisk vurdering giver et sagkyndigt grundlag for beslutninger om undervisningen med udgangspunkt i elevens behov.
En pædagogisk-psykologisk vurdering vedlægges som et forslag til undervisningens rammer og indhold.
Specialundervisning og specialpædagogisk bistand kan gives på flere måder:
- Elever bliver i den almindelige klasse og deltager i den almindelige undervisning med støtte.
- Eleven går i en specialklasse i en almindelig folkeskole eller i en specialskole.
- Eleven går i en specialklasse, men modtager også undervisning i en almindelig klasse.
Regionerne driver visse specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud til børn og unge med tale- høre- eller synshandicap. Herudover er langt de fleste specialskoler kommunale.
Du kan klage over en afgørelse i forbindelse med specialundervisning, hvis:
- dit barn er blevet henvist til specialundervisning eller specialskole imod din vilje.
- kommunen, imod jeres ønske som forældre, ikke vil henvise jeres barn til specialklasse, specialskole eller give støtte i den overvejende del af undervisningstiden.
Klagefristen er 4 uger, fra afgørelsen er faldet, og klagen skal sendes til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Det er som oftest kommunen, der træffer sådanne afgørelser. Kommunen har herefter 4 uger til at vurdere sagen igen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen, bliver sagen sendt videre til Klagenævnet for specialundervisning, der vurderer afgørelsen.
Skrevet af Børne- og Undervisningsministeriet