Bygherren skal selv anmelde sit byggeaffald eller få en rådgiver eller håndværker til det. I Haderslev Kommune kan du anmelde via www.bygningsaffald.dk eller www.bygogmiljoe.dk
Du kan også lade en rådgiver eller håndværker anmelde affaldet på dine vegne.
Kommunen skal have modtaget anmeldelsen senest 2 uger inden nedrivning eller renovering begynder.
Hvis en håndværker anmelder affaldet, skal du bede om en kopi af anmeldelsen. Du skal også sikre, at det fremgår af tilbuddet og kontrakten med håndværkeren, hvordan håndteringen af affaldet vil foregå.
Den samlede bygningskortlægning med beskrivelse af bygninger, prøvetagning og analyseresultater vedlægges. Kommunen kan kræve yderligere og supplerende oplysninger, hvis kortlægningen ikke er fyldestgørende til en anvisning af affaldet.
I Affaldsregistret finder du oplysninger om hvem der kan håndtere og modtage dit genanvendelige affald. Se endvidere Fakta ark om ”4. Affaldsregister”.
Kommunens behandling af din anmeldelse går hurtigere når alle nødvendige oplysninger bliver fremsendt med det samme.
Bygherren skal sikre at transportøren af anmeldepligtigt bygge- og anlægsaffald får udleveret den senest ajourførte anmeldelse med dertilhørende løbenummer jævnfør kommunens godkendte anmeldelse. Transportøren skal ved aflevering af affaldet fremvise denne.
Det første sorteringsanlæg eller det første behandlingsanlæg som modtager bygge- og anlægsaffald efter den oprindelige affaldsproducent, skal senest 4 uger efter, at affaldsmodtageren har modtaget hele affaldsmængden, indberette i kommunens selvbetjeningssystem:
- Anmeldelsens løbenummer
- Modtagne affaldsmængde fordelt på EAK-koder underopdelt i affaldsfraktioner
- Dato for modtagelse af affaldet.