Juniormesterlære - for virksomheder
Juniormesterlære er en ordning, der trådte i kraft fra august 2025, hvor elever i 8. og 9. klasse kan tilknyttes en virksomhed og få praktisk erfaring i arbejdslivet.
I Juniormesterlæreordningen i Haderslev Kommune tilbringer eleverne 1-2 dage om ugen hos en virksomhed, eller får alternativt praksisfaglig undervisning på Ungdomsskolen.
De resterende dage modtager de almindelig undervisning i en reduceret fagrække i folkeskolen.
Elever i juniormesterlære modtager undervisning i kernefagene, som i Haderslev Kommune er dansk, matematik, engelsk og naturfag, for at sikre, at de opfylder de uddannelsesmæssige krav.
Efter at have gennemført juniormesterlæren, vil eleverne have mulighed for at tage en afgangseksamen med juniormesterlære, som giver adgang til erhvervsuddannelser.
Yderligere informationer
Som virksomhed kan der være flere fordele forbundet med at have én eller flere elever i Juniormesterlære-praktik:
- I er med til at forme fremtidens arbejdskraft: Som virksomhed får I mulighed for at påvirke og forme de unge elevers færdigheder og arbejdsvaner tidligt.
- Lettere fremtidig rekruttering: At have elever i juniormesterlære-praktik kan være en effektiv måde for jer at rekruttere fremtidige lærlinge og medarbejdere, som allerede kender virksomheden.
- I bidrager til elevernes udvikling: Som virksomhed spiller I en vigtig rolle i elevernes praktiske læring og udvikling. De unge mennesker vokser med opgaven, og kan opleve værdifulde succeser.
- Øget synlighed og branding: Ved at deltage i juniormesterlære kan virksomhedens image og synlighed i lokalsamfundet styrkes.
- Få friske perspektiver: Unge elever kan bringe nye ideer og perspektiver til virksomheden, som kan være med til at udvikle praksis.
- Samfundsansvar: Som virksomheder viser I jeres engagement i samfundet ved at støtte uddannelse og ungdomsudvikling.
Som virksomhed har I ansvaret for at skabe et sikkert og lærerigt miljø for eleven i praktik.
I skal sikre, at arbejdet er passende for elevernes alder og fysiske formåen, og at det overholder arbejdsmiljøreglerne.
Hvilke krav skal din virksomhed opfylde?
- Din virksomhed skal sikre, at arbejdet er passende for elevernes alder og fysiske formåen.
- Arbejdet skal overholde arbejdsmiljøreglerne, og virksomheden skal have klare retningslinjer for elevernes arbejdsopgaver. Disse specificeres i en praktikaftale, som eleven, forældrene, skolelederen og virksomheden skriver under på.
- Virksomheden skal bekræfte i praktikaftalen, at eleven ikke får eller har kontaktpersoner, som er dømt for forhold, der fremgår af en børneattest, som virksomheden er forpligtet til at indhente.
Eleven må ikke lave noget, der:
- Er for risikofyldt eller kræver særlige kvalifikationer, som normalt ville kræve en uddannet fagperson.
- Overstiger deres fysiske kapacitet eller er uegnet for deres alder.
- Involverer maskiner eller udstyr, som er forbudt for unge under 18 år ifølge arbejdsmiljøreglerne.
- Kræver håndtering af farlige stoffer eller materialer uden passende vejledning og beskyttelsesudstyr.
Det er i udgangspunktet eleven selv, der har ansvaret for at finde en praktikplads, eventuelt understøttet af forældrene og med rådgivning fra den lokale uddannelses- og erhvervsvejleder.
Eleven kan søge praktik i både offentlige og private virksomheder, og inden for hvilken som helst ønsket branche.
Forud for opstarten af praktikken skal der udarbejdes en praktikaftale, som laves i samarbejde mellem elev (og evt. dennes forældre), virksomhed og skole.
Praktikaftalen danner grundlaget for elevens tid i virksomhedspraktikken og er lavet for at skabe overblik og sikkerhed for alle involverede parter. Praktikaftalen beskriver parternes ansvar i forhold til elevens praktik i virksomheden.
Praktikaftalen er udfærdiget, så den efterlever alle lovkrav i Bekendtgørelse om Juniormesterlære pr. 30.december 2024.
Eleven vil medbringe praktikaftalen ved indgåelse af aftale om opstart af praktik.
Praktikaftalerne vil være individuelle og kan variere i antal, tidslængde og periode, men af hensyn til planlægning for både elev, virksomhed og skole vil praktikperioden altid være af minimum 2 måneders varighed og maksimalt 2 skoleår (for en elev, som påbegynder praktikken i 8.klasse) og 1 skoleår (for en elev, som påbegynder praktikken i 9.klasse).
Praktikken skal naturligvis leve op til formålet og elevens individuelle udviklingsplan gennem hele forløbet.
Skulle virksomheden af den ene eller anden årsag have behov for at bringe praktikken til ophør før den i praktikaftalen rammesatte periode, skal virksomheden straks informere skolens leder herom, så eleven kan blive tilbudt alternativ undervisning.
I forbindelse med udarbejdelsen af praktikaftalen, vælger virksomheden en kontaktperson for eleven. Kontaktpersonen er elevens faste holdepunkt gennem praktikken, og har ansvaret for, at eleven trives og udvikler sig fagligt.
Det er vigtigt for alle parter, at praktikken bliver så god som muligt. Derfor er det vigtigt, at kontaktpersonen har lyst til og mulighed for at påtage sig rollen som kontaktperson og at vedkommende har kompetencer til, i samarbejde med skolelederen, at følge elevens faglige udvikling og trivsel.
Kontaktpersonen kan for eksempel sørge for at eleven kommer med til frokost, at eleven bliver taget godt imod om morgenen og at dagens opgaver bliver gennemgået med eleven.
Det kan også være kontaktpersonen, som eleven skal melde sig syg til, og det kan være, at kontaktpersonen deltager i møder eller på anden måde bidrager til indblik i elevens udvikling.
Når elever kommer i Juniormesterlære, er de omfattet af arbejdsmiljøreglerne, som du kan finde her: Arbejdsmiljølovgivningens anvendelse for elever i erhvervspraktik - Arbejdstilsynet
De særlige regler om unges arbejde, herunder arbejdstidsreglerne, gælder, når eleverne udfører arbejde for en arbejdsgiver.
Afgørende for, om der er tale om arbejde for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens forstand, er, om:
- den unge udfører arbejde, der kan sidestilles med eller har overvejende lighed med det arbejde, ansatte udfører.
- den unge har pligt til at stille sin personlige arbejdskraft til rådighed.
- den unge er undergivet instruktionsbeføjelse og kontrol.
- der stilles arbejdsrum og nødvendige materialer til rådighed.
Elevers erhvervspraktik og praktik som led i et kombinationsforløb betragtes efter en konkret vurdering som arbejde for en arbejdsgiver. Elever, der er undervisningspligtige, er forpligtede til at stille deres arbejdskraft til rådighed, når praktik i en periode træder i stedet for undervisningen.
Hvis der sker skader under elevens Juniormesterlærepraktik.
Elever, der er i praktik i en virksomhed som led i juniormesterlære, er omfattet af statens erstatningsordning. Det betyder, at der kan være dækning under statens erstatningsordning, hvis eleven selv kommer til skade, eller hvis eleven forvolder skade på andres person eller ejendele. Det vil dog altid bero på en konkret vurdering af sagens og skadens omstændigheder.
Arbejdstilsynets liste over opgaver, som elever i Juniormesterlære kan varetage.
- Lettere arbejde inden for landbrug, gartneri, rideskoler med fodring, udmugning, pasning af mindre husdyr samt heste, lugning, bær- og frugtplukning, plantning, grøntsagsopsamling samt lignende opgaver.
- Lettere arbejde med modtagelse, sortering, optælling, prismærkning samt pakning af varer og emballage i butikker, supermarkeder og varehuse.
- Lettere ekspedition i forretninger, restauranter mv.
- Lettere rengøring, oprydning og borddækning.
- Lettere manuel montering, dog ikke lodning og svejsning.
- Lettere malearbejde, dog ikke sprøjtemaling.
- Lettere manuelt arbejde, såsom ilægning i poser, kuverter og æsker, kontrol og pudsning af færdige produkter samt håndtering af rent vasketøj.
- Lettere budtjeneste, herunder internt piccoloarbejde, og udbringning af aviser og reklamer samt salg af aviser og lignende.
- Lettere arbejde med bogopsætning på biblioteker.
- Lettere arbejde med desinfektion af ko-yvere og lignende med desinfektionsmidler og andre midler, der er godkendt til dette formål af Fødevaredirektoratet. Midlerne må ikke være faremærkede eller indeholde organiske opløsningsmidler.
Overvej, hvordan I tager imod eleven. Skal han/hun vide noget inden praktikken starter, som fx at de skal medbringe egen madpakke eller andet?
Tildel eleven en kontaktperson, og overvej dennes rolle.
Kontaktpersonen kan bl.a. vise eleven rundt, sørge for, at eleven kommer med til frokost og sørge for, at eleven kender dagens/ugens program.
Lav en tydelig beskrivelse af de opgaver, som eleven skal varetage i praktikperioden.
For lovgivning om Juniormesterlære, henvises til:
Bekendtgørelse om juniormesterlære
For yderligere information om arbejdsmiljøregler for elever i praktik, henviser vi til:
Arbejdsmiljølovgivningens anvendelse for elever i erhvervspraktik - Arbejdstilsynet
og 210108-Vejledning om erhvervspraktik
For spørgsmål af mere lokal karakter, kontakt da gerne:
Skoleleder Jerry Freund