Sådan søger I
For nogle af tilskuddene gælder det, at I skal være en godkendt folkeoplysende forening, og andre tilskud kan alle foreninger søge.
For at søge eller modtage et kommunalt tilskud skal I have et CVR-nummer, en Nemkonto for foreninger og være oprettet i Conventus. Det kan I læse mere om på siden, hvordan I danner en forening.
Alle tilskud og puljer nævnt her skal søges via Conventus, hvor I også kan læse kriterierne. Se her hvordan I kommer i gang med Conventus.
Læs her om vores puljer og tilskud
Facilitetspuljen
Facilitetspuljen kan søges af folkeoplysende foreninger, selvejende institutioner, kommunale institutioner og tilsvarende aktører på folkeoplysnings-, idræts-, fritids- og kulturområdet.
Af den samlede beløbsramme afsættes 100.000 kr. i en ”akutpulje”, som skal håndtere akutte ansøgninger fra foreninger eller institutioner efter ansøgningsfristen
Puljen støtter:
- Større nødvendige renoverings- og vedligeholdelsesopgaver, som ligger uden for det almindelige vedligehold.
- Energibesparende foranstaltninger.
- Tiltag, der øger benyttelsesgraden af faciliteterne eller åbner op for nye aktiviteter/målgrupper/foreninger.
- Etablering af nye faciliteter og anskaffelse af inventar og lignende, som fremmer børn og unges deltagelse i foreningslivet.
Der kan ikke opnås støtte til:
- Almindelig drift.
- Inventar til offentlige institutioner.
- Mindre genanskaffelser.
- Allerede afholdte udgifter
- Jordkøb.
Ansøgningsfrist: 1. marts
Udviklingspuljerne
Både Fritidssamvirket og Idrætssamvirket har en udviklingspulje. som understøtter udvikling af aktiviteter og nye foreninger.
Puljen kan søges af folkeoplysende foreninger under fritids- og idrætsområdet.
Læs mere om Fritidssamvirkets pulje her
Læs mere om Idrætssamvirkets pulje her
Ansøgningerne behandles løbende, når I har indsendt jeres ansøgning vil den blive behandlet på samvirkernes først kommende møde. Samvirkerne holder møde 8-11 gange om året.
Støtte til åbne kulturelle arrangementer
Kriterier for ansøgningen:
Din ansøgning vil blive vurderet positivt, hvis aktiviteten lever op til ét eller flere af disse kriterier, men det er ikke et krav i forhold til at opnå støtte:
-
Nyskabende: Er aktiviteteten nyskabende, innovativt eller på anden måde nytænkende?
-
Samarbejde: Inddrager arrangementet nye eller mange samarbejdspartnere?
-
Egen/anden finansiering: Er der med-, egen- eller anden finansiering af arrangementet?
Hvem kan søge:
Alle (foreninger, institutioner og enkeltpersoner), der er bosiddende i Haderslev Kommune
Du kan søges støtte til:
Enkeltarrangementer og sæsonarrangement (flere aktiviteter/ halve eller hele sæsoner)
Du kan søge om:
Et tilskud eller en underskudsdækning
Du kan ikke søge støtte til:
• Daglig drift
• Anlægsudgifter, samt indkøb af materiel
• Kommercielle aktiviteter
• Arrangementer, hvor overskuddet går til tredje part
• Projekter og aktiviteter, der allerede er igangsat eller afviklet.
Sådan søger du puljen:
Du søger via Conventus, der er vores ansøgningsmodul.
Sådan behandler vi din ansøgning:
Kultursamvirket behandler ansøgninger på deres møder.
Spørgsmål og hjælp til ansøgning:
Sekretær for Kultursamvirket, kulturkoordinator Gry Vissing Jensen, på mail grvi@haderslev.dk eller telefon 21746503.
Drifts- og lokaletilskud til egne eller lejede private lokaler
Hvis jeres forening er en folkeoplysende forening kan I søge om drift- og lokaletilskud til egne eller lejede lokaler.
Kommunen vil så vidt mulig altid prioritere at henvise til kommunale lokaler. Skulle det ikke være muligt yder kommunen tilskud med 65% af driftsudgifterne til lokaler, samt lejrpladser, der ejes eller lejes af foreninger til aktiviteter for børn og unge under 25 år.
Ansøgning om drifts- og lokaletilskud sker sammen med indsendelsen af tilskudsregnskabet for det forgangene år senest den 1. maj.
Kommunen kan i henhold til Folkeoplysningslovens §25 stk. 5 træffe beslutning som ikke at yde drift- og lokaletilskud hvis en forening udvider sit lejemål, søger til nye lokaler som foreningen ikke tidligere har modtaget drifts- og lokaletilskud til hvis det skaber en væsentlig merudgift for kommunen.
25-års reglen
Omfatter aktiviteterne deltagere over 25 år nedsættes tilskuddet i forhold til det samlede antal deltagere. Alle deltagere over 25 år medregnes. Ledere, instruktører og bestyrelsesmedlemmer med regnes ikke.
Begrænsninger for tilskudsforpligtigelse
Kommunen kan træffe beslutning om at nedsætte tilskuddet, hvis driftsudgifterne ikke står i rimeligt forhold til antallet af deltagere eller til lokalets, herunder hallens anvendelse i øvrigt.
Opgørelse over medlemstallet
Medlemstallet i foreningen skal optælles på samme dato hvert år.
Uddannelsestilskud
For at foreningen kan søge om uddannelses- og ledertilskud skal foreningen modtage aktivitetskontingent fra medlemmerne.
Der ydes tilskud til
Der ydes tilskud til leder/træner/dommeruddannelse inden for det frivillige foreningsarbejde.
Træner/leder/dommeruddannelsen skal være til gavn for foreningen for at være tilskudsberettiget. Der ydes kun tilskud, til godkendte folkeoplysende foreninger. Tilskud forudsætter, at den eller de i foreningens ansøgning nævnte trænere, ledere eller dommere hver for sig ikke må have en årlig lønindtægt i den pågældende forening, som overstiger 40.000 kr.
Tilskud ydes til kursus- og opholdsudgifter. Der ydes normalt kun tilskud til kurser, der afholdes i Danmark og Slesvig-Holsten.
Der ydes tilskud til deltagelse i eksamen generelt, efter samme retningslinjer som ovenstående.
Der ydes tilskud på maks. 75% af nettoudgifterne til kursus afgift, dvs. foreningens egen udgift, med et maksimalt tilskud på 2.000 kr. pr. kursus pr. person. Ved opgørelse af antallet af kurser er datoen for kursus start afgørende.
Der ydes ikke tilskud til
Der ydes ikke tilskud til kurser, hvor formålet alene er personlig dygtiggørelse, kurset og de kompetencer den frivillig erhverver sig skal være til gavn for foreningens aktivitet. Der ydes ikke tilskud til ungdoms- og gymnastiklejre samt årsmøder, hvor formålet ikke er en egentlig leder- og træner uddannelse.
Der gives ikke tilskud til befordring til og fra kurset.
Ved uddannelses- og ledertilskud for sportsskoler, kontaktes Kultur og Fritid på kulturogfritid@haderslev.dk
Udbetaling af tilskud
Foreningen betaler selv til kursus udbyderen og sender herefter en kopi af den originale kvittering til Haderslev Kommune via Conventus.
Fristerne for indsendelse er
- 1. april, 1. september og 1. december.
Kurser afviklet i december skal ansøges senest den 31. december for at kunne afregnings i det korrekte budget år.
Ansøgning om tilskud kan ske umiddelbart indsendes efter kursus afgiften er betalt. Tilskuddet udbetales efter en af ovennævnte datoer.
Kvittering for betalt kursusafgift, bevis for deltagelse og program for kurset skal opbevares i 3 år, af hensyn til stikprøvekontrol.
Medlemstilskud til børn og unge under 25 år.
Til folkeoplyste foreninger ydes et medlemstilskud til børn og unge under 25 år.
Tilskuddet ydes som et medlemstilskud pr. aktive medlem, der ikke er fyldt 25 år inden den 31. december i tilskudsåret. Medlemstilskuddet gives ikke for passive medlemmer.
Tilskuddet pr. medlem kan ikke overstige det enkelte medlems årlige kontingent.
Medlemstallet i foreningen skal opgøres den samme dato hvert år. I, som forening, vælger selv hvilken dato, der er mest hensigtsmæssig for jer at opgøre medlemstallet.
Kommunen fastsætter årligt størrelsen af medlemstilskuddet på baggrund det samlede medlemstal for alle medlemmer under 25 år i hele kommenen.
Ansøgningen skal indeholde oplysninger om antal medlemmer under 25 år, samt det årlige kontingent.
Der ydes kun tilskud i forhold til aktivitetskontingent. Andre former for kontingenter er ikke tilskudsberettiget.
Ansøgning om aktivitetstilskud skal ske via Conventus sammen med tilskudsafregningen for det forgangene år i perioden 1. januar - 1. maj
Ansøgninger og afregninger indsendt efter 1. maj kan ikke imødekommes. da det vil forsinke beregningen og udbetalingen af tilskud for alle andre foreninger i kommunen.
Fravigelse af krav om deltagerbetaling
Det er muligt for at fravige for kravet om deltagerbetaling til bestyrelsesmedlemmer, trænere o. lign.
Medlemmer, som ikke kan få tilskud
Det er ikke muligt at modtage tilskud for passive medlemmer.
Udbetaling af tilskud
Aktivitetstilskuddet udbetales i tilskudsåret, i løbet af maj og juni måned, i forbindelse med afregning af tilskudsregnskabet for det forgangene år.
Afregning af tilskud
Alle foreninger har pligt til at indsende tilskudsregnskaber til offentliggørelse på Fritidsportalen. Tilskudsregnskaber skal indsendes til forvaltningen via Conventus senest den 1. maj 2024 for regnskabsår 2023.
Særligt for de foreninger, som modtager drifts- og lokaletilskud.
Bliver afregninger og tilskudsregnskab for 2023 indsendt efter den 1. maj 2024, udbetales der ikke drift- og lokaletilskud for 2023.
Reviderede revisionskrav.
Bemærk pr. 1. januar 2023 beder Kultur og Fritid alle foreninger om at rette deres tilskudsregnskab, så det følger kalenderåret. Har jeres forening en tilskudsregnskab som er forskudt af kalenderåret, rettes det ind ved afkortet eller forlænget tilskudsregnskabsår. Regnskaberne skal være rettet til inden 1. januar 2025. Beslutningen er truffet som et led i at afbureaukratisere tilskudsprocessen, og er truffet i samarbejde med ledelsen og direktionen.
Læs mere om
Kontakt Kultur og Fritid
6100 Haderslev
Åbningstider | Telefontid | Fremmøde |
Mandag | 9 - 15 | 10 - 15 |
Tirsdag | 9 - 15 | 10 - 15 |
Onsdag | 9 - 15 | 10 - 15 |
Torsdag | 9 - 17 | 10 - 17 |
Fredag | 9 - 13 | 10 - 13 |
Åbningstider | |
Telefontid | |
Mandag | 9 - 15 |
Tirsdag | 9 - 15 |
Onsdag | 9 - 15 |
Torsdag | 9 - 17 |
Fredag | 9 - 13 |
Fremmøde | |
Mandag | 10 - 15 |
Tirsdag | 10 - 15 |
Onsdag | 10 - 15 |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10 - 13 |